Soner Tire’nin Çevreci Sergisi “Alt-Üst” açıldı

Soner Tire’nin

Çevreci Sergisi “Alt-Üst” açıldı

Haber ve Fotoğraflar : Vahit Şahin

  • Soner Tire,“ Çevremizi, etrafımızı inanılmaz derecede değiştirebilecek bir beyin gücüne sahibiz. İnsan, belki de hiç insanlık tarihinde olmadığı kadar yüksek bir seviyededir” 

Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim İş Eğitimi Anabilim Dalında, doktora karşılığı sanatta yeterliğini yapmış ve Öğretim Görevlisi olan sanatçı Soner Tire, “Alt-Üst” adını verdiği kişisel sergisini Adana Ressamlar Derneği’nde açtı.

Soner Tire’nin sergi açılışına Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü Başkanı Dr. Muzaffer Tire, Adana Ressamlar Derneği Başkanı Hüseyin Yılmaz, Yönetim Kurulu üyeleri Mehmet Emre, Seval Eroğlu, Şerife Ballı‘nın yanı sıra  çok sayıda sanatsever katıldı.

Adana Ressamlar Derneği’nde 17 eserden oluşan sergisi hakkında konuşan Soner Tire, “Sergimin adını kavram olarak niye Alt-Üst” böyle koydum? Çünkü doğayı ve her şeyi kötü kullanmıyoruz, doğamızın ne altının değerini biliyoruz ne üstünün değerini biliyoruz? Çevreyi bozuyoruz. Bugün okyanusların altındaki atıklar bir Avrupa’nın toprak büyüklüğü kadar olmuştur. Ölen balıkların karnından bu atıklar çıkıyor” dedi.

Tire konuşmasının devamında : “Resimlerimin hemen hemen tamamı çevre sorunlarıyla ilgilidir. İnsanların çevreye verdiği zararları ele alıyorum. Şuanda insan aklı çok gelişmiş durumadır. Zekâmız, demokrasi anlayışımız, kültürel bakış açımız, bilim anlayışımız, teknolojimiz o kadar çok önemli ki çok gelişkin bir beynimiz var. Çevremizi, etrafımızı inanılmaz derecede değiştirebilecek bir beyin gücüne sahibiz. İnsan, belki de hiç insanlık tarihinde olmadığı kadar iyi bir seviyededir. Ama buna rağmen kendi içinde ki kendine kaynak oluşturan tüm çevresel alana bir vefasızlık gösteriyor aslında. Sürekli tahrip ediyor, dejenere ediyor, örseliyor.

Bu gelişmiş zekâsına rağmen çevre ile barışık bir gelişim sürecini teknolojik ve sanayi gelişim süreci ile ilerletemiyor. Bunun bir problem olduğunu düşünüyorum. Mesela Yumurtalık’ta Sugözü denilen yere termik santrali, balıkların yumurtlama alanı olduğu yerin içine yapmanın hiçbir mantığı ve anlamı yok. Aklımız, öngörümüz bu kadar gelişmiş olmasına rağmen neden getirip bu termik santrali oraya inşaa ediyorsunuz? Daha farklı o doğanın içerisinde doğanın absorbe edeceği bir yere yapmıyoruz da balıkların yuvalandığı yere yapıyoruz mesela? Eserlerimde bunun gibi bir sürü problemleri ele alıyorum. Mesela Salda Gölü, Kaz Dağları, en son baca filtrelerinin kaldırılıp kaldırılmaması gibi bütün bunlar benim resimlerimin konusunu oluşturuyor” dedi.

Tablolarında bazı göstergeleri de izah ederken Tire, “Mesela CO2 karbondioksitin sembolü. Buradaki, semboller gelişmişliği temsil ediyor. Biz insanın gelişmişliğini, teknolojik yeniliklerle ölçeriz ya, buradaki göstergeler de teknolojik gelişmeyi anlatırken, diğer çizimlerimde ise çevreyle yaşanan problemler işleniyor. Tabloların üzerindeki biçimlerde benim bu olan bitene karşı aslında isyanımı sembolize eden fonlar, lekelerdir? Neden bunlar böyle oluyor, hani daha iyisini yapamaz mıyız, daha iyisini üretemeyiz miyiz? Hem çevre ile barışık olup hem de sanayileşip gelişemeyiz miyiz?  Resimlerimde bu sorunlara yanıt arıyorum” şeklinde konuştu.

Adana Ressamlar Derneği’nde 22 Aralık 2019 tarihine kadar açık kalacak.

*****

About Vahit Şahin

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.