Filiz Hatipoğlu Fotografmetre’de
Haber : Kemal Gönüleri
Fotografmetre ‘den Söyleşi
Konuşmacı : Filiz Hatipoğlu
Konu : ‘Zaman Paradoksu ve Geçmiş-Gelecek Bağlamında Şimdiki Zaman’ın Sanata Etkisi ile Kaligrafik Eğilimlerin Ekspresif Yansıması’
Sanatçı için “… Özellikle latin alfabesinden önce yazı dili olarak kullanılan Osmanlı Türkçesini meydana getiren arap harflerinin kıvrak ve estetik değerini, üslup kaygısı taşımadan yorumlayara jestsel olarak resmetmektedir.
….Resimlerinde kullandığı kaligrafik değerler, renk ve komposizyon bütünlüğü içinde doğasında yaşama gönderme yapan aslında figüratif etkilerdir. Yaşam olgusunun gerçekliği, sanatçının sanat anlayışında geçmiş-gelecek, hep şimdi olarak algılanırken Türk Yazı Sanatının estetiği de kendi yorumuyla perspektif dışı jest hareketleri ile sergilenmekte ve figüratif değerler olarak yorumlanmaktadır.” denilmektedir.
BMKM-Kadıköy Barış Manço Kültür Merkezi-Saat:19.30-21.00
Adres:Caferağa Mah. Moda Caddesi Nailbey Sokak, Kadıköy
FİLİZ HATİPOĞLU Kimdir?
1964 Kastamonu’da doğdu.
2006 ‘da Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne girdi ve 2010’da dereceyle mezun oldu.
Sabancı Sanat Ödülünü aldı.MGSÜ’den onur ödülünü kazandı.
2010’ da başladığı Yeditepe Üniversitesi Plastik Sanatlar Bölümünde yüksek lisans yaptı.Halen doktora programına devam etmektedir.
Kendi yaşanmışlığından yola çıkan ve geçmiş-şimdi-gelecek ilişiğini paradoksal bir anlayışla yorumlayarak, medyumlarla tuvaline aktarır..
Yaşanmışlığın izleri, onun resimlerinde farklı dokularla iz sürerken kaligrafinin derinden gelen benliğiyle ortaya çıkar.
Sanatçı Kaligrafinin estetik değerini kullanarak , Türk yazısının başlangıcından bu güne runik, arap ve latin harflerden oluşan imgeleri plastik öğeye dönüştürürken yaşanmışlığın gerçekliğini kendi düşsel anlayışıyla tuvale aktarmaktadır.
Özellikle latin alfabesinden önce yazı dili olarak kullanılan Osmanlı Türkçesini meydana getiren arap harflerinin kıvrak ve estetik değerini, üslup kaygısı taşımadan yorumlayarak resmetmektedir.
Geçmişe olan bağlılığı onda yaşanmışlılığın izlerini duyumsatmaktadır. Yaşanmışlık duyusu ise düşsel imgelerle, Türk Sanatının da izlenimiyle sanatçının tuvaline yansımaktadır.
Cam masamın üstü derken; resminin ilham kaynağıdır bahsedilen. Atölyesinde ki cam masasının üzerinde oluşan spontene renk lekeleri ve çizgiler, son sergisinin temasını oluşturur.
Daha serbest ve özgün hareketlerle geçmişten günümüze uyarlanan hissi bir izlenim vermektedir.
Anılar, özlem, coşku, umut… resimlerinde hissedilmektedir.
Usta şairlerin mısraları ise kaligrafi ile dile gelir anılarda ki tazeliğini koruyarak…
Türk tarihinin eski yazma eserlerindeki temalar, şematik görseller, meridyenler.., geçmişten günümüze ışık tutan bilimsel gerçeklikte değerlerdir.
Bu değerler; dairesel formlar içinde sanki tılsımlı gibi duran şekiller, sanatçının ‘Zamansız’ sergisine esin kaynağı olmuştur.
Doğa’nın sonsuz renk ve enerjisi; yine doğaya ait zaman, kavram ve mekan duyumlarıyla ‘Zamansız’ bir yoculuğa çıktı.
Yaşanmışlığın gerçekleri, yaşanacak duyumlarla tüm zamanların içinde hissedildiği sonsuz bir düş gibi betimlendi.
Tarihsel süreç içindeki araştırmalarını; soyut -somut ikileminde yaşam ve ölüm gerçekliğinde anatomik çizgi değerleriyle de ele alarak yeni bir izlenim sürdü.
Resimlerinde kullandığı kaligrafik değerler, renk ve komposizyon bütünlüğü içinde doğasında yaşama gönderme yapan aslında figüratif etkilerdir.
Latin harflerinden önce yazı dilimiz olan , Osmanlı Türkçesini oluşturan Arap harflerinin (aslında bu harfler Uygur Türklerine kadar uzanan karekterlerdir.)insan anatomisi ile ilişiğinden dolayı karekteristik bir şekilde sanatçıya ilham kaynağı oldu.
‘Biraz Benden Biraz Senden’ ve ‘Biraz Senden Biraz Benden’ sanatçını farklı zamanlarda açtığı sergilerdir ve her ikisinde de yorumu izleyiciye bıraktığını ifade eder.
Sanatçı, ‘Benim ne anlatmak istediğim değil, senin ne anlamak istediğin önemli! Ayrıca anlamak zorunda da değilsin… ANLATMIYORUM Kİ!..diyerek resimlerinin sadece hissedilmesini ister.
İsmayıl Hakkı Balytacıoğlu’nun, Türklerde Yazma Sanatı adlı araştırma kitabında da ‘Türk sanat yazılarında her harf bir insan gövdesini düşündürdüğü gibi her harf duruşu da bir insan duruşunu düşündürür.
Onun için Türk sanat yazılarının bizim üzerimizde ki etkileri güzel insan gövdelerinin duruşlarının etkisidir’
Prof. Dr. Zahit Büyükişleyen, Prof. Dr. Ergin İnan ile resim , desen ve gravür, Sinan Demirtaş , Mustafa Karyağdı atölyelerinde serigrafi ve litografi baskıları yaptı.
Prof. Dr. Sitare Turan Bakır çini atölyesinde tasarım ve uygulama yaptı.
Hayrettin Sönmez Atölyesine 1998-2005 yıllarında devam etti.
Yurtiçi ve yurtdışında sergi ve sempozyumlara katıldı.
Kişisel ve karma sergileri bulunan Filiz Hatipoğlu, Lebriz sanatçısıdır.İDGSA üyesidir.
Pekçok Sempozyuma , Art Workshop ve Uluslararası Sanat Çalıştay’lara katıldı.
Bildirileri:
- Şimdiki Zaman Aslında Kitsch Midir?
- Gözlem, Deneyim, Düşünme, Uygulama
- Görsel ve Yazılı Medyanın Sanatla Etkileşimi
- Sanat Yapıtlarında Estetik Bağlamında Suskunluk ve Muhakeme
Ödülleri:
- 2011 Küçükçekmece Belediyesi Resim yarışması sergileme
- 2010 Sakıp Sabancı Geleneksel Türk Sanatları başarı ödülü
- 2010 Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi onur ve başarı ödülü
- 2005 Üsküdar Belediyesi resim yarışması ikincilik ödülü
Kişisel Sergilerinden bazıları:
- 2015-2016 Yazgı Paradoksu; Şimdiki Zaman, Sakarya Sanat Galerisi, Sakarya.
- 2015 Şimdiki Zaman Aslında Kitsch Midir? 2015 Artist ve Sanat Fuarı Tüyap, Galeri Eksen
- 2015 Yazgı Paradoksu, Mim Sanat Galerisi, Şeli Art Projet
- 2014 Şimdiki Zaman ; Cam Masamın Üstü, Galeri Eksen
- 2014 Filiz Hatipoğlu Resim ve Baskı Sergisi, Bodrum, Vefa Sanat Galerisi
- 2014 ‘biraz senden , biraz benden’, Ramada Sanat Galerisi İstanbul
- 2013 ‘biraz benden, biraz senden’,Tayyare Kültür Merkezi, Cemal Nadir Sanat Galerisi, Bursa
- 2013 ‘Zamansız ‘, Ortaköy Sanat Galerisi- Ortaköy Kültür Merkezi , İstanbul
- 2012 Tepe Art Auction&Gallery ‘Yaşanmışlığın Düşleri’ Kişisel sergi İstanbul
- 2005 ‘Kadın ve Çiçek’ Kişisel sergi Nişantaşı Star M.
*****