GERÇEK “KİLİNK” OKTAY GÜRSEL

GERÇEK “KİLİNK”  OKTAY GÜRSEL

Vadullah Taş Yazdı

Vadullah Taş

GERÇEK “KİLİNK”  OKTAY GÜRSEL

Adana’da üç büyük vakfın evladı olan Oktay Gürsel, babasının başkomserlik, annesinin hemşire ve öğretmenlik yaptığı Gaziantep’de 1942 yılında dünyaya gelir. Adana kökenli olan annesi, üvey abisinin baskısından dolayı Gaziantepe yerleşir. 5 çocuklu ailenin 3. çocuğu olan Oktay Gürsel okul serüvenini Gaziantep ve Maraş arasında başlar.1962’li ve 1963’lü yıllarda Gaziantep tiyatro kolu başkanlığını yapar ve bir çok oyunlarda oynar. Küçük yaştan beri spora da düşkün olan Oktay Gürsel hurdacılardan gülle demirleri alıp onlarla antrenman yapar ve vücudunu geliştirir. Sinemada trapez filmini seyrettikten sonra birde cambazlığa, akrobasiye merak salar. 60’lı yıllarda evin bahçesine kavak ağaçlarından tırapez yapıp akrobasi hareketleri yapmaya başlar. Hurdacının demirleri işe yaramıştır. Öğretmeninin yardımıyla çekiç ve disk atma sporlarına yönelir. Ve 1961 yılında Ankara’da gençler Türkiye çekiç atma şampiyonu olup genç milli takıma seçilir.Yine ayni yıl Türkiye’ye Balkan gençler çekiç atma 3. lüğü kazandırır. O yıllarda Gaziantep lisesinde ve Halkevi olarakta duvarların ötesi, jazz, çılgınlar pansiyonu, hayat rüzgarları gibi oyunlarda hem oynar hem yönetmenlik yapar. Ve 1962 yılında Halkevi olarak, Mehmet Arpacı‘nın yönetiminde Tarzan geliyor adlı oyunda Tarzan rolünü oynar. ve böylece dünyada tarzan‘ı sahnede canlandıran bir ilke imzasını atar.

Oktay Gürsel 1961 de türkiye şampiyonu olduğu sene Galatasaray Atletzim takımına 1500 tl.ye transfer olur. 1961 – 1970 yılları arası Galatasaray külübüne bir çok birincilikler kazandırır. 1967 – 1969 kulüpler arası Türkiye şampiyonluğunun kazanılmasında büyük rol oynar. O yıllarda okul, tiyatro, spor derken içinde birde sinema tutkusu alevlenir. 1964 yılında rahmetli Hüseyin Peyda‘nın yardımıyla urfada çekilecek olan Cilalı İbo ve Kırk haramiler filminin kadrosuna dahil olup kamerayla tanışır. O filmde sportif hareketleriyle ve tiyatronun verdiği eğitimle rahat bir oyun sergiler. Ama Oktay Gürsel yatılı okuduğundan 2 – 3 sene daha okula devam etmesi gerektiğinden sinema aşkını kalbine gömerek ara verir. Okurken Oktay Gürsel boş durmaz tiyatroda ve sporda kendini geliştirir. 25 aralık Gaziantep’in Fransız işgalinden kurtuluş günlerinde Şahinbeyi, özdemir beyi sahnede canlandırır. Liseden sora askerlik gelip çatmıştır. Kaçak olarak yaşamaktansa Oktay Gürsel gidip paşa, paşa istanbul’da istihbarat gurubunda 2 sene askerliğini yapar. ve iki yıl üst üste çekiç atmada Türkiye Kara kuvvetleri ve Türk silahlı kuvvetler şampiyonluğunu kazanır.

Akrabası olan karekter oyuncusu Yavuz Karakaş , Oktay Gürsel’i dostlarıyla tanıştırır. Bu ara tanıştığı makyöz ve oyuncu rahmetli Zeki Alpan‘a makyaj asistanlığı yapar. ve gezici tiyatrolarında oynamaya başlar. Sinemaya girmesi öyle pek kolay görünmese de hemşerisi olan büyük aktör Yılmaz Güney’in, Eşrefpaşalı Kudret ve Kovboy Ali filmlerinde denemek ve tanışmak umuduyla ufak roller’de oynar. Bolu’da çekilen Kovboy Ali film setinde tanıştığı rahmetli Cahide Sonku hanımla boş zamanlarında sohbet eder dertleşir. Cahide hanımın mühim bir uyarısı o gün Oktay Gürsel‘in kulaklarına küpe gibi yapışır. Sen farklı bir gençsin, rol seçerken dikkatli ol kavgacı oynarsan öyle kalırsın, bu yeşilçamın acımasız kanunu der. Aç kaldığım günler olur, direnir . çevreyi iyi tanıyıp vurucu bir başlamanın firsatını aylarca kovalar durur. sağ olsun Yavuz Karakaş  ve rahmetli Ahmet Turgutlu (kostarika) beni rahmetli Nuri Akıncı‘yla tanıştırdı. O  sıralar Galatasaray kulübünün teşvik aylığı 200 tl. ve evden gelen 3 – 5 le idare etmeye başlar. Aç gezmesine rağmen , düzgün giyinmeye önem verir . 1967’de bir gün rahmetli Nuri Akıncı beni çağırdı. ” Oktay Gürsel duyuyorum her rolü kabul etmiyormuşsun.  işte sana bir fırsat, iki jönlü bir film çekiyorum, çakırcalı‘yı sen kamalı zeybeği tanju korel oynıyacak”  der. Ekiple birlikte İzmir’de gar oteline yerleşilir. İzmir macerasını kendisinden dinleyelim :

” ekip çok kalabalıktı, kimler yoktu. odalarda lavabo ve tuvaletsizdi, koridorda bir lavabo vardı yüzümüzü orada yıkıyorduk. otelde havlu filan yok herkes kendi havlusunu kullanıyordu. ödemiş köyüne her gün çekimlere gidip geliyorduk münibüsle. Rahmetli tanju korel‘le aynı odada kalıyorduk. tanju izmirli ailesinden yine üç beş alıyordu, çekimler bayağı uzadı. tanju’yla sözleştik, nuri babadan sabah işe gitmeden biraz harçlık alalım dedik. Sabahleyin nuri babayı levaboda yakaladık. o çocuklar erkencisiniz dedi ve bir yandanda havlusuyla yüzünü silmeye devam ediyordu. sonra havlusunun deliklerinden bize bakarak gülüyordu. tanju’yla birbirimize baktık utandık istiyemedik ama bir gün sonra nuri baba izmir işletmesinden avans almış, bizlere dağıttı. İzmir’de iki üç hafta kalacaktık, bir ay kadar kaldık. Aradan bir kaç gün geçince yazıhanede ne görelim. nuri baba filmi uzun çekmiş. iç içe iki film yapmış. Nuri baba nur içinde yatsın büyük ustaydı. yeşilçam’da köy filmlerinin, efe filmlerinin, avantür filmlerinin ve kabadayı filmlerinin hep öncüsü olmuştur. Yılmaz Atadeniz bile iç içe film çekme tekniğini ondan örnek almış, öğrenmiştir.Rahmetli Yılmaz Güney‘n avantür bir kaç filmini nuri akıncı çekmiştir. hatta kasımpaşalı filminin kurgusunu Yılmaz atadeniz yapmıştır. o filmi de nuri baba iç içe çekmiştir. kasım paşalı ve kasım paşalı recep olarak.” diye anlattı.

Bu ara tanıştığı rahmetli Muharrem Gürses‘le de film çalışmaları başlamıştır. rahmetli Muharrem Gürses oğlu Atilla Gürses‘in yanında Oktay Gürsel‘i birçok filmlerinde ikinci jön oynatır. Oktay Gürsel‘in yolu açılır. ama yinede atak yapacak, ses getirecek rolünü arar. Yine kendisinden dinleyelim :

” bir müddet sonra, nuri akıncı beni çağırdı. oktay işte sana zımba gibi bir rol. akşam üzerleri çıkan kilink fotoromanının yayınlandığı son gazetesini gösterdi. hareketli çok güzel bir film çekeceğim. sende kavga sahnelerinde kendini göstereceksin dedi. daha piyasada kilink‘in söylentileri yayılıverdi. çok güzel maceralı avantürlü bir film ortaya çıktı. kilink frankeştayn ve dr no ya karşı filminin bitimine az kala beni kervan film , Ümit Utku bey çağırdı. Yavuz Figenli yönetiminde kilink filmi çekeceklerini ve yine Oya Peri hanımla birlikte oynayacağımı söyledi. ben önce nuri babaya danıştım. çok iyi yolun açıldı oktay dedi. ve kendisi de yeni kilink‘lerin hazırlığına başladı. kilink sarışın tehlike (kilink ölüler konuşmaz) filminin kadrosu daha da zenginleştirildi. çok hareketli çok güzel bir film çektik. çekimlerin bitmesine az kala ağaçtan atlayıp akrabosi yaparken eldivenli elim kaydı ve ters düşüp sol topuğumu incilttim. çekimlere ara verildi. işte ne olduysa bu aralar oldu.prodüksiyon amiri eve geldi oktay bir an önce toparlan filmi bitirelim. çünki piyasada eli çabuk fırsatçılar kilink filmleri çekmeye hazırlanıyorlarmış dedi. ve birde o filmde kilink ikinci kötü adam, teklif gelirse oynama diye beni uyardı. düzelmeden filmi bitirdim. ve büyük bir tezahürat ve ilgiyle, istabul sinemalarına galaya çıktım. hatta taksim maksim sinemasındaki büyük galayı unutmak mümkün değil.o galada ben , oya peri, aysel tanju ve rahmetli hüseyin peyda birlikteydik. ve o filmde beni rahmetli Hayri Esen bey seslendirmişti. peş peşe çekilen taklit ve uyduruk filmler kilink furyasının çarkını okudu. bu yeşilçamda nasıl başlarsan öyle kalırsın acımasız kanununun ikinci acımasızlığı taklitçiliği. sonra diyecekler kavgacı ve ufak rollerde oynıyanlar başrollere çıkmadılar mı?. istisnalar kaideyi bozmaz. sivrilenler oldu. ama çokları 70 lerden sonra piyasanın bozulmasından vede bir çok arkadaşlarımızın piyasadan çekilmesinden sonra ancak o fırsatı yakalıyabildiler.”

67’de Oktay Gürsel rahmetli İlhan Engin’le film seti ziyaretinde tanışır. ve ne hikmetse o gün filmin kötü jön’lüğünü üstlenir. ve çekimler devam eder. 1967 de o filmlerden sonra Malazgit Kahramanı Alpaslan ve Dev Adam filmlerinde oynar. Sonra Gök bayrak, Kadın paylaşılmaz, Piraye Uzun‘un ilk filmi olan mini etekli kızlar filminde başrol oynar. daha sonra İnsanlar Yaşadıkça filmi takip eder. 1970 de yine Nuri Akıncı’nın yönetiminde ve Fatma Karanfil‘in ilk filmi olan zeynom da başrolü paylaşır. 1967de ilhan engin‘in yönettiği aşk eski bir yalan filminde Türkan Şoray, Ekrem Bora ve Salih Güneyle baş rolleri paylaşır. ve zeynom filminden sonra evlenir ve piyasanın bozukluğundan vede  Erotik film furyasından rahatsızlık duyar ve Almanya sürüveni başlar. 14 sene çok sevdiği sinemadan istemeden de olsa uzak kalır. ve nihayet 1984 yılında Türk Kan filmin sahibi sabri demirdöğen’in firması adına çekilen acı ekmek sinema filminde Bülent Ersoy, Fikret Hakan ve Yılmaz Duru‘nun hem oynayıp hem yönettiği filimle yine sinemaya döner. Asrın kadını filminde Bülent Ersoy‘la direkt başrolü paylaşır. Yunus Bülbül‘de keko olarak filme renk katar. 84 yılında almanya’nın bavaria firmasının teklifini değerlendirir. ve 12 bölümlük komşumuz balta ailesi (unsere nachbarn die baltas) isimli almanya zdf proğramında yayınlanan televizyon filminde glorıa beyrenz yönetimindeki televizyon filminde oynar. bu 12 bölümlük filmde Aydın Yamanlar, Dilek Türker, Toto Karaca, ve genç yeteneklerle birlikte vede almanyanın tanınmış sanatçılarıyla baş rolü paylaşır. Almanya’da filmler sesli çekildiğinden, bu Oktay Gürsel için zor bir imtihan olmuştur. ve rahat oyunuyla bunun üstesinden büyük bir başarı sağlıyarak gelmiştir. Ayrıca bu 12 bölümlük televizyon filmlerini müziklerini, büyük bir başarıyla rahmetli cem karaca yapmıştır. 86 da yine almanya’da rahmetli Müslüm gürses’le birlikte töre filminde oynamıştır. bu filmi yücel uçanoğlu yönetmiş ve Münir Özkul, rahmetli Tevhit Bilge ve Filiz Ersürer ile rolleri paylaşmıştır. 1989 da yine alman filmi olan araştırmacı (der fahnder) filminde erman okay’la birlikte ve yine alman sanatçılarla çalışmıştır. ve yine ayni sene polis karakolu 1 televizyon filminde (izmir deniz kıyısındadır) televizyon filminde almanların meşhur walter sedlmayr ile oynamıştır.90 yılında ard için çekilen soko 5113 televizyon filminde tanınmış alman sanatçılarla oynamıştır

1991 de yine almanyada prodüktör mehmet arslan akdeniz film adına bir umut uğruna isimli filmde Gökhan Güney, Selma Sonat, Anna Maria, yerli ve yabancı filminde oynamıştır. ve Gökhan Güney bu filmde hem oynamış ve hemde yönetmiştir. daha sonra bir kuyumcu cinayeti xy aktenzeichen (çözülmemiş dosyalar) tv.filminde erden alkan‘la birlikte rol almıştır.2000 yılında xy dost taxı çözülmemiş dosyalar televizyon filminde cinayete kurban gitmiş kölnde çalışan bir türk taksi şöförünü canlandırmıştır. Oktay Gürsel bu mücadeleli yaşamından sonra 2010 da Türkiye’ye dönmüş marmariste yaşamaktadır.Tabi Almanya’daki cocuklarını ve torunlarını arada bir ziyaret etmektedir. adı üzerinde, nede olsa almanya acı vatan’dır. işte gerçek adanalı kilink’in zor hayat şartlarında mücadelesi ve öyküsü…niye gerçek adanalı ve niye gerçek kilink.

1. seyhan adanayı kuran ve zenginleştiren ramazan oğulları piri mehmet paşanın anne tarafından torunu olması ve evladiyesi.

2. mestanzade hacı mahmut ağa vakfının evladiyesi. bu iki vakıf evladiyesi 1972 deki mahkeme kararları ve evladiyeleri adana vakıflar bölge müdürlüğünde kayıtlı ve kontrolleri altında.

3. vakıf evladiyeside adanadan istanbul vakıflar bölge müdürlüğüne kayıtlı ahmet çelebi vakfı…

gelelim niçin gerçek kilink. ilk çekilen iki ayrı firma tarafından çekilen filmde oktay gürsel , oya peri var. ilki televizyon filmin prodüksiyonu. ikincisi o yılların en büyük firmalarından olan kervan filmin prodüksiyonu. birde aklı başında biri afişleri mukayese ettiğinde anlar. daha fazla söze gerek Yok kanımca..1967 kilink frankeştayn ve dr. no ya karşı. oktay gürsel, oya peri ve aynur aydan.

1967 kilink sarışın tehlike (kilink ölüler konuşmaz) oktay gürsel oya peri ve kilink.

1967 bizansı titreten yiğit meltem mete oktay gürsel, atilla gürses oktay gürsel faruk panter.

1962 – 1963 okul ve halkevi oyunlarından jazz, duvarların ötesi, tarzan geliyor, antep’in kurtuluş gecesinden.1961 gençler türkiye şapiyonluğu, milli takım, madalyalardan baziları ve galatasaray takım şampiyonlukları.Adana ramazanoğlu piri mehmet paşa evladiyesi, piri paşanın yaptırdığı ulu camii, mestanzade hacı mahmut ağa vakfımızın mestan camii, ve ulu caminin taşlarından kalfanın çalarak yaptırdığı hasan heyhude camii ve adananın çeşitli yerlerinde dedelerimin yaptırdığı 5 camii daha.. özbe öz babamın babası, yani dedem. fab. mehmet bey. 1914 – 1918 birinci dünya savaşında fabrikadında, varını yoğunu istiklal savaşı için orduya vakfeden büyük insan. 1923 de cumhuriyetin kuruluşunda bütün maddi, manevi gücünü vakfeden ve de birinci dönem malatya millet vekili seçilen saygıdeğer dedem. birde amcasıyla birlikte fabrikanın bahçesinde halka bedava ilk sinemayı getiren, ve tellerden dinamolar yapıp, elektiriğide fabrikaya sinemaya ve mahalleye bedava dağıtan o değerli insan. (arap osmanın fabrikasında malatyada ilk sinema) diye kayıtlı. o zamanlar arap osmanın fabrikası olarak anılırlarmış. buda ayrı bir gerçek hikayemin bir kaç satırı.

About Kemal Gönüleri

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir