BURDUR ÇAVDIR&KOZAĞAÇ

Haber ve Fotograflar : Şahika Öner

Bu Pazar Nokta grubuyla Çavdır Kozağac’a doğru yola çıkıyoruz. Çavdır , Burdur il merkezine 90 Km, komşu iller olan Denizli’ye 90 Km, Antalya’ya ise 115 Km. uzaklıkta bulunmaktadır. Çavdır İlçesi Akdeniz-Ege geçiş bölgesinde Batı Toroslar üzerinde genelde dağlık bir arazi üzerinde kurulmuş, dar vadiler arasında ova bantları mevcut olup, arazinin % 60’ı ormanlık ve makilik alanlardan oluşmaktadır. Roma döneminin izlerini taşıyan bu yerde Kibyia Ören yeri ve Kozağacı barajı da bulunmaktadır.

İlk durağımız olan 20 senelik Kibyia Ören Bekçisi İsa Eryurt ve hanımı Gönül’ün evinde zengin köy kahvaltısıyla ağırlanıyoruz. Doğal sofranın yanı sıra içerideki üç hanımda devamlı bize sacda yufka ekmeği pişiriyorlar. Evin duvarını süsleyen fotoğrafların sahiplerinin çoğu şimdi yok. İsa Bey bu nostalji albümündekilerinin her birini bize tanıtıyor.

İsa Bey yöreyi çok iyi tanıdığından yürüyüş için peşine düşüyoruz. Dirmil Karapınar yaylasından, Çavdır Kozağaç Çukuryurt Yaylası ve Balbara Antik kentinden kesitleri sayesinde keşfediyoruz. Romalı döneminden bu yana yedi göl yatağının çoğu kurumuş. Antik dönemde çiftlik alanı olarak kullanılan bu arazilere zamanında Cobaya bölgesi adı verilmiş. Romalılar burada yaşayan insanlar için cesur ve yürekli insanların yaşadığı bölge derlermiş. Çoğu yerde insanlar piknik yapıyor. Baba oğul yatık kebap yapmanın keyfini çıkarıyor.  Çoban köpekleri ağıl başlarında bizi karşılayıp, sevinç gösterisinde bulunuyor. Arkadaşlar yiyecekleri ile onları besliyorlar. Dağ başındaki rakı sofrası da bizi imrendiriyor. İnekler, sürü halinde kuzular çoğu zaman bu güzel manzarada bize eşlik ediyor. Çoban kadınlarımız hayvanlarını otlatıyor.

Yürüyüş on yılda bir yapılan Kozağaç Yayla Şenliğinde sona eriyor. Saç kavurma ve ayranla çoğumuz karnını doyuruyor.  Panayır görümündeki bu yerde açık artırmaya denk geliyoruz. İsa Bey şenliğe teşvik amacıyla herhangi bir objenin açık artırmayla satıldığını söylüyor. Bütün civardaki insanlar sanki buraya toplanmış, aileler, yaşlılar geçit töreni gibi önümüzden süzülüyorlar. Sahnede Türk motifleri ile bezenmiş hoş bir hanım şarkılar söylerken, insanlar coşkuyla oynuyorlar.

Gün batımı olmadan hemen şenliğin sonunda buluna baraja koşturuyoruz. Çevresini saran yeşillikler içerisinde bize nefis bir manzara sunuyor. Hafif rüzğar maalesef yansımaları yok etmiş.

İsa beyle vedalaşırken, yöre insanlarına bu zamanda’’Suyu sert, erkeği mert’’ denildiğini söylüyor. Bugün ki etkinlik gökkuşağı gibiydi. Bir günün içerisine ne çok şey sığdırmışız. Nokta grubuna, İsa Eryurt’a bu güzel etkinlik için çok teşekkürler.