Kurdele ya da Artı Sonsuz

Kurdele ya da Artı Sonsuz

Harika Ören Yazdı

202

Kocaeli Şehir Tiyatroları’nın geçmiş senelerde  prömiyerini yaptığı ‘’Kurdele ya da Artı Sonsuz’’ adlı oyun,  Süleyman Demirel Kültür Merkezi’nde Şubat 2016 repertuarında,yeniden perde deyince; arkadaşımla izlemeye gittik

Adı ’’Kurdele ya da Artı Sonsuz’’… Seçil Mutlu kaleme almış,  kendisi oynuyor ve ilk yönetmenlik çalışmasını gerçekleştiriyor. Tek kişilik bir oyun bu ama seyrederken sanki beş oyuncuyla oynanıyor hissine kapılıyorsunuz. Mutlu tek başına dört adet puf(arkalıksız sandalye) ile sahneyi öylesine dolduruyor;  izleyicinin duygusuna derinden dokunuyor ki, gözümüzü  sahneden ayıramadık.

2-1024x680

Kurdele ya da Artı Sonsuz, farklı sahneleme teknikleriyle şiddet gören iki kadının hayat hikâyesini ele alıyor. Oyun kadına yönelik şiddetin fiziksel ve psikolojik boyutlarını,  yalın bir dille, maddeden sıyırarak, sadece kelimelerle ve davranışlarla karşımıza getiriverdi. Bilmediğimiz şeyler miydi? Yok değildi. Mutlaka her kadın benzerini yaşamış, yaşamamışsa da yaşandığını duymuş, okumuştur. Sadece bu kez, yaşamın içinden bilindik bir kesiti, Seçil Mutlu’nun etkili performansıyla, değişik bir reji ve metin akışıyla, seyrettik. Özellikle,  ses ve efekt üzerine kurulan oyun sanatçının performansıyla harmanlanarak; duyumuzu açık tutmamız gereken bir platforma çekilmiş.

433695

Toplumumuzda artı sonsuz bir yara olan kadına şiddet, irdelenirken; ek olarak, erkeğin de ailesel ve toplumsal şartlanmaların getirdiği baskıların, yetiştirme farklılıklarının altının çizilmesi gerekiyor. Kurdele ya da Artı Sonsuz, toplumda kadına şiddetin artarak,  kanayarak devam ettiği sürecin; Beyhan ve Vildan karakterleri üzerinden aktarımını son derece mantıklı kurguluyor.

Seçil Mutlu bunu ‘’ İki farklı kadın, iki farklı hayat ve birbirinden bağımsız gibi görünen herkesin, her şeyin buluşup sonsuz sayıda versiyon oluşturulabileceğini akla getiren bir kurgu… Şiddet her yerde… İki kadın kimi zaman şiddetin etrafından dolaşıyor, kimi zaman da tam ortasında kalıyorlar. Erkekler…Onlar ‘’birey’’ olamadan, ‘’erkek’’ olmanın ağır yükünü taşıyabiliyorlar mı?’’ diyerek aktarıyor.

kurdele_5

Geçmişe ve günümüze baktığımızda şiddeti ortadan kaldırmak pek mümkün görünmüyor; eğitimle ve bazı önlemlerle azaltmak mümkün olsa da… Bizler çocuk severken bile tokatlayan, damarına basıp kızdıran bir toplumun fertleriyiz. Dışarıdan görünen hiçbir şey, ne yazık ki göründüğü gibi değil.

‘’Kurdele ya da Artı Sonsuz’’  izleyiciyi , hiçbir şeyin göründüğü gibi olmadığı gerçeğiyle yüzleştirirken; hayatın şiddeti içinde parçalanan bir yap-boz oyununa dahil ediyor. İnsan sormadan edemiyor. Şiddetle mi besleniyoruz, acaba?

 

Seçil Mutlu’nun yazıp, yönetip, oynadığı oyun tek kişilik ama  mutfağında; Sanat Danışmanı Ozan Şahin, Ses tasarımı İlker Sevüker,  dekor-kostüm tasarımı Veysel Çıracı, ışık tasarımında Erol Dinçdemir; Sahne Amiri Salih Mat, Sahne Teknisyeni Mehmet Çelik, Işık Kumanda Ersin Sarıkaş, Ses Murat Usta, Terzi Havva Serimer, Kuaför İlkay Emek ‘ten oluşan geniş bir kadro bulunuyor

Sahnede tek başına, karşısında canlı bir karakter olmamasına rağmen, varmış gibi; kayıttan gelen sese duygularıyla ve yorum gücüyle hayat vermek; ancak sanatı aşk ile yapan bir kadına mahsus olabilir.

2012 yılında ilk yazarlık deneyimini gerçekleştirdiği ‘’Kurdele Ya Da Artı Sonsuz’’ oyunuyla Yeni Tiyatro Dergisi’nin ‘’Türkçe’ye Katkı’’ ve Direklerarası Seyircileri tarafından verilen ‘’Oyun Yazarı’’ ödülünü alan, değerli sanatçı Seçil Mutlu’yu ayakta alkışladık.

Dünya Tiyatrolar Günü kutlu olsun.

Türk Tiyatrosu değerli sanatçıları ve ebediyete intikal etmiş tiyatrocularımızın huzurunda saygıyla eğiliyorum.

About Kemal Gönüleri

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir