14. Contemporary İstanbul 2019’un Ardından

14. Contemporary İstanbul 2019’un

Ardından

Haber ve Fotograflar : Harika Ören

20 Haziran 2019 Perşembe günü düzenlenen koleksiyoner davetiyle başlayan ve 12-13-14 ve 15 Eylül günlerinde İstanbul’lu  Sanatseverlerden olağanüstü ilgi gören 14. Contemporary İstanbul (CI) sona erdi.

13 yıldır Akbank ana sponsorluğunda gerçekleşen bölgenin önde gelen sanat fuarı kutlaması CI Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli ve sanat koleksiyoneri Selman Bilal’in ev sahipliğinde gerçekleşti.

Koleksiyon sahiplerinin oluşturduğu ön davette, Türkiye’nin çağdaş sanat dünyasının önde gelen isimlerinden Çiğdem Simavi, Leyla Alaton, Haro Cümbüşyan, Tony Ventura, Emin Hitay, Nezih ve Berrak Barut, Hatice ve Ferit Meriçten, Sarp Evliyagil, Leyla Pekin, Ata Volkan Alp’in de aralarından olduğu kırktan fazla kişi ağırlandı.

Meksika Tamayo Müzesi Direktörü ve Baş Küratörü, Juan A. Gaitán; Sanat Danışmanı ve koleksiyoner Patrick Letovsky; Paris Centre Pompidou Kültürel Gelişim Bölümü Yöneticisi Kathryn Weir; Budapeşte TOBE Galeri Kurucuları Tomas Opitz ve Beata Pushkas, yaklaşan 14. Contemporary İstanbul kapsamında İstanbul’a davet edilen konuklar olarak bu özel davette yer aldılar.

Bir önceki hafta dünyanın en önemli sanat fuarlarından biri olan Art Basel’de birçok sanat profesyoneli ve koleksiyonerle bir araya gelen Ali Güreli, Türkiye’de konseptinde gerçekleşecek kültürel etkinlikler ve inisiyatiflerin Dünya sanat pazarını nasıl heyecanlandırdığını, anlattı.

Tasarısı Kengo Kuma tarafından yapılan Eskişehir Odun Pazarı Müzesi; Grimshaw Mimarlık ve Vehbi Koç Vakfınca tasarlanan ARTER; Emre Arolat Mimarlık’ın tasarladığı İstanbul Resim ve Heykel Müzesi konsepti; Contemporary Istanbul’un 14. edisyonu ve Nicolas Bourriad küratörlüğündeki 16. İstanbul Bienali’nin İstanbul’a ve Türkiye sanat hareketliliğine büyük bir ivme katacağına kesin gözüyle bakılıyor.

2021 yılında gerçekleşecek, dünyaca ünlü Mimar Renzo Piano tarafından tasarlanan İstanbul Modern açılışı büyük bir merakla beklenirken; Mimar Han Tümertekin tarafından yenilenen Sadberk Hanım Müzesi projesi tüm diğer projelerle birleştiğinde İstanbul’un kültür ve sanat dokusuna büyük bir renk ve adım katacak. Global sanat kitlesini İstanbul, Eskişehir gibi sanat ve turizle iç içe yaşayan bu şehirlere çekerek bölgeye ekonomik fayda sağlayacak.

Contemporary İstanbul 2019 yeni sergi projeleriyle ekibe katılan değerli yeni isimlerle yıl boyunca çalışmalarına devam etti. Contemporary İstanbul’un bu yıl ki sanat direktörü Anissa Touati, fuarın genel estetiğini ve kavramsal vizyonunu belirleme sorumluluğunu üstlendi. Her ne kadar yurdumuzda adını, kariyeri yerine ‘’Türk sanatçıları dırdırı, kıskançlığı ve dedikoduyu bırakıp çalışsınlar’’cümlesiyle duyurup; şaşkınlık ve karşı görüş yarattıysa da Paris’te yaşamını sürdüren küratör bir yıldır her ay İstanbul’a gelip galerileri gezdi. Sanatçıları ziyaret etti. Türkiye ve sanatı hakkında kitaplar okudu.

Touati’nin “Eğer İstanbul’un dünya çapında bir sanat metropolü olmasını istiyorlarsa; dırdırı, kıskançlığı ve dedikoduyu bıraksınlar ve çalışsınlar. Birlikte çalışmayı öğrensinler. Bu tek kişilik bir iş değil, kolektif bir iş. Herkes aynı amaca doğru yürürse, bu ülke çok güzel yerlere gelir.” Sözlerine farkındalıkla bakmak gerekliliği var. Contemporary İstanbul 2019’da ortaya konan sanat platformunda ki çalışmaları, devasa sanat tablosu ve ivmesini bu sözlere takılarak göz ardı edemeyiz.

11 Eylül 2019 Çarşamba gecesi, ön görünüm davetiyle kapılarını sanat ve basın dünyasına açan fuar Perşembe günü itibariyle de genel ziyarete açılarak, İstanbul’u sanat dalgasına teslim etti.

Bölgenin yerel koleksiyonerlerinin katkılarıyla, güçlü bir pazar haline gelerek çağdaş sanatın yerel ve uluslararası kitleye tanıtılmasına olanak sağlayan bir platform kimliğine bürünen 14. Contemporary İstanbul 2019’un yüksek tutulan giriş ücreti, İstanbul halkı tarafından gezmeyi, görülmeyi engelliyor. En azından sanatla ilgilenenlere, öğretmenlere, emeklilere, öğrencilere indirimli bilet sunulabilirdi, diye düşünmeden edemiyorum. 2020’de bu konu muhakkak ele alınmalı.

‘’Aynı sanatçılar, aynı ve aynı tip eserler, kopya eserler, kabul edilmeyen galeriler, sanatçılar’’ başlıklarıyla 14.Contemporary İstanbul 2019, Türkiye sanat magazini olmaya daha çok devam edecek.

*****

About Harika Ören

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.